Velkommen til Solstråle

Solståle er en småbarnsavdeling med 12 barn i alderen 1-3 år. Avdelingen har som mål å være en trygg og god start for de yngste barna og skape et godt psykososialt miljø i barnehagen.

Vi lager vår egen hverdag her sammen, og har en blanding av faste og forutsigbare rutiner og nye og varierte aktiviteter hver dag. Vi har et bredt pedagogisk innhold som går i alle fagområdene i rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, til mer gruppepedagogiske områder som å utvikle sosial kompetanse, kommunikasjonsferdigheter og moral, gjennom lek og samspill med jevnaldrende.

En typisk dag på Solstråle starter med at vi møtes på morgningen og ser hva vi har lyst til å gjøre den dagen. Ofte går vi ut først. Noen ganger ønsker flertallet å ake på haugen på utelekeplassen, andre ganger er det tur til froskedammen til nabogården. Deretter kommer vi inn, spiser et godt måltid sammen, etterfulgt av sove- og hvilestund. Etterhvert som barna er ferdig med det, leker vi og er i samspill med hverandre igjen. Det går i alt fra å grave i lekekassene, lese bøker, kle seg ut og ha rollelek «på kjøkkenet», språkgrupper, time-in i fanget, pusling eller en formingsaktivitet eller to. Så spiser vi et fruktmåltid sammen før vi takker for dagen.

Vi legger til rette for at alle barna skal få utvikle sin egen personlighet, gi uttrykk for egne meninger og ha rom for egne interesser i barnehagerommet. I arbeid med barns rett til medvirkning i eget liv, er vi opptatt av at barna skal føle at deres interesser blir tatt på alvor og er viktige, og at dette skal speiles i barnehagerommet som vi oppholder oss i store deler av dagene. Barnegruppen vi har nå har vist stor glede i konstruksjonslek og å utfordre seg motorisk. Derfor har vi nå laget et base-/puterom på avdelingen. Her bygges det høye tårn med puter som deretter klatres på og rases.

Slik jobber vi med rommet som 3.pedagog (at rommet er med på å undervise) i tillegg til voksnen-barn og barn-barn. Vi har et helhetlig læringssyn og ser hvordan alle faktorene i miljøet rundt barnet er med på å stimulere til gode læringsprosesser.

Samtidig ser vi stor verdi i at vi får kollektive erfaringer sammen, har aktiviteter som gir fellesskapsfølelse og ønsker å fylle alles behov for tilhørighet. Vi har samlingsstunder som kan gå på alt fra å danse og synge sammen, bli målløse over et eksperiment, leve oss inn i et eventyr, gå gjennom brannsikkerhetsrutiner sammen med Brannbamsen Bjørnis, undre oss over søledammer som kommer og går ute, og blader som endrer farge og faller ned fra trærne.