Stjerneskudd

Stjerneskudd er en storbarnsavdeling med 21 barn i alderen 3-6 år. Vi er opptatt av og legger til rette for at hvert enkelt barn skal bli sett og møtes med anerkjennelse, få oppleve mestring, trygghet og læring på sitt eget nivå. Dagene på Stjerneskudd er forutsigbare med faste rutiner som skaper trygghet for barna. Vi fyller dagene med aktiviteter og lek, og spiser lunsj og fruktmåltid til omtrent samme tid hver dag.

Vi jobber mye i grupper, hvor vi har språkaktiviteter, forming, spill eller bevegelseslek. Vi har en periodeplan hvor vi fordyper oss i de syv ulike fagområdene i henhold til ”Rammeplan for barnehager”. Vi er glade i å være ute og bruker naturen aktivt til lek, læring og turer.

Vi tar barns medvirkning på alvor og barna får være med å velge aktiviteter og temaer vi skal jobbe med. Vi har stort fokus på inkludering og på hvordan vi snakker til og behandler hverandre. På Stjerneskudd skal alle få oppleve at deres egenverd er bra nok og de skal få være akkurat som de er. For oss er det også viktig med god fellesskapsfølelse og at alle skal føle sterk gruppetilhørighet. For å fremme dette har vi samlinger og felles aktiviteter hvor vi leser, synger, gjør spennende eksperimenter, utforsker og undres oss over ulike ting barna er opptatt av.

Barnegruppa på Stjerneskudd er allsidige og liker alt fra dinosaurer og pokemon til å bygge med duplo og magneter, leke med biler og togbane dekke bord og «servere» mat, leke frisør, pusle, perle og tegne. , leser bøker og forteller eventyr. Vi hører på musikk og danser og vi holder stadig på med ulke formingsaktiviteter knyttet til temaer vi jobber med. Vi prøver å ommøblere og endre våre små rom og hovedrom, for å gjenspeile barnas interesser, og jobbe med rommet som 3. pedagog (at rommet er med på å undervise); slik at de opplever at de blir hørt og sett hos oss.

Vi legger til rette for frilek, og har leker lett tilgjengelig for barna. Dette hjelper barna til å selv kunne bestemme hva de vil leke med, og utvikle sine interesser og selvbestemmelse.

Vi ønsker å lage trygge, gode, spennende og morsomme dager for barna hver dag 😊