Velkommen til Måneskinn

Måneskinn er en småbarnsavdeling med 12 barn i alderen 1-3 år. Vi er opptatt av og legger til rette for at hvert enkelt barn skal møtes med forståelse, og oppleve mestring, trygghet og læring på sitt nivå daglig på vår avdeling.

Dagene på Måneskinn er fylt med varierte aktiviteter og lek, med faste rutiner som fundament. Vi spiser lunsj og fruktmåltid omtrent samme tid hver dag, med samling og matsang. Et viktig prinsipp for oss på Måneskinn er at barn skal medvirke i sin hverdag. Barna er med på å forme barnehagehverdagen sin, hvor de kan være med på å velge aktiviteter, bøker de skal lese eller selv delta i gruppelek eller egenlek. Vi observerer barna på avdelingen og bruker deres interesser som inspirasjon til ukesplan og periodeplan. Vi jobber også mye i grupper, hvor vi har språkaktiviteter, forming, spill eller bevegelseslek. Vi har en periodeplan hvor vi fordyper oss i de syv ulike fagområdene i henhold til ”Rammeplan for barnehager”. Det siste året har vi jobbet på en litt annen måte enn tidligere år, der vi har hatt ett bestemt tema vi har jobbet med en hel periode, men nå har vi en mer dynamisk periodeplan der barnas interesser bestemmer hva vi fokuserer på i hverdagen. Vi har sett at denne barnegruppa er spesielt opptatt av musikk og dans, bygge hytte/hus, leke med kjøkkenleker og «legeutstyr» for dukker. Vi ønsket å ommøblere og endre våre små rom og hovedrom, for å gjenspeile barnas interesser, og jobbe med rommet som 3. pedagog (at rommet er med på å undervise); slik at de opplever at de blir hørt og sett hos oss.

Vi danser og gjør bevegelsesleker, har hinderløyper ute og inne, vi går turer i nærområdet, vi tegner, pusler, maler og gjør ulike formingsaktiviteter. Vi legger til rette for frilek, og har leker som barna er mest opptatt av lett tilgjengelig i bokser i gulv/stå-høyde for barna. Dette hjelper barna til å selv kunne bestemme hva de vil leke med, og utvikle sine interesser og selvbestemmelse. Våres stoler og bord er også selvfølgelig tilpasset barnas høyde slik at de enkelt kan gå på og av stolen selv.

Vi fokuserer daglig på språkstimulering, ved å ha ukas ord og rim/regle, synge sanger og lese bøker i grupper og en til en. I samspill med barna kommuniserer vi mye både med kroppsspråk og verbalt, og benevner gjenstander og forteller hva vi skal gjøre, for at barna skal bli eksponert for språk og få mulighet til å praktisere dette gjennom dagen. Vi ser stor verdi knyttet til fellesskapsfølelse hos barna, og har daglig samlingsstunder, hvor vi kan vise spennende eksperiment, dramatisere eventyr, dukketeater eller snakke om et tema og vise bilder. Disse samlingene gjenspeiler ofte årstidene og/eller barnas interesser.