Regnbue

Regnbue er en avdeling for barn i alderen 3-6 år.

Innholdet i barnehagehverdagen varierer med ulike temaer gjennom året, vi tar utgangspunkt i barnehagens årsplan og annet lovverk. Vi vektlegger barnas interesser og skaper gode dager for de små!

Vi deler barna inn i mindre grupper så ofte vi kan, på den måten blir barna sett og hørt og vi opplever en roligere atmosfære. Vi legger til rette for gode samtaler med barna, de skal kunne undre seg sammen med oss voksne. Hos oss er humor og glede viktige faktorer for at store og små skal ha det godt, og godt samhold skaper gode relasjoner mellom stor og liten.

samlingsstundene er en arena hvor vi utfolder oss med sang, rim, regler, fortellinger, eventyr med mere. Samlingene er et felles knytepunkt i løpet av dagen, hvor barna er samlet og vi snakker om viktige temaer som fremmer læring og nysgjerrighet.

Det å være ute og leke verdsettes høyt av barna, de får utfoldet seg motorisk og utelekeplassen er tilpasset alle aldre. Vi er ute så ofte vi kan og har også turdag hver mandag. Turene går til lekeplasser i nærområdet, til skogen, aking på jordet om vinteren og andre turer tilpasset de aldersinndelte gruppene.

Det legges til rette for frilek både ute og inne, barna kan selv velge det de ønsker å leke med og det styrker barns medbestemmelsesrett i hverdagen. Det å leke fremmer vennskapsbygging og sosial kompetanse som er viktige grunnpilarer å ha med seg i overgangen fra barnehage til skolen.

Storebarnssiden har et godt samarbeid på tvers av avdelingene. Vi har aldersinndelte grupper sammen med Stjerneskudd på tirsdager, der barna kan bli kjent på tvers av avdelingene og oppleve mestring og læring ut i fra deres aldersnivå.